Miksi B2B-yritykselläkin pitäisi olla verkkokauppa?

Myynti verkossa kasvaa nopeasti ja verkkokaupat yleistyvät jatkuvasti. Useimmat B2C-yritykset myyvät jo tuotteitaan tai palveluitaan verkossa, asiakkaat ovat tottuneet selailemaan ja ihailemaan tuotteita netissä, ja tilauksen tekeminen onnistuu muutamalla klikkauksella. B2B-verkkokaupat eivät ole yhtä yleisiä, mutta B2B-verkkokaupan rooli kasvaa nopeasti ja yhä useammat B2B-yritykset alkavat käyttämään B2B-verkkokauppoja tukeakseen muita myyntikanavia.

On olemassa monia syitä miksi tuotteiden tai palveluiden myymisestä on hyötyä B2B-yritykselle, ja tässä blogiartikkelissa käymme läpi mitä etuja B2B-verkkokauppa tarjoaa.

B2B verkkokauppa hyödyt

Postin vuonna 2021 tekemän verkkokauppakyselyn (https://www.posti.fi/fi/yrityksille/vinkit-ja-caset/verkkokauppa/article-lataa-webinaaritallnenne-b2b-verkkokauppa-nyt-ja-tulevaisuudessa-2021) mukaan B2B-verkkokaupan tärkeimmät hyödyt ovat mm. ajan säästäminen, myynnin tehokkuus lisääntyy, pystytään toimimaan laajemmalla maantieteellisellä alueella, helppo mainostaa ja lisätä tunnettuutta, pystytään toteuttamaan asiakaskohtaisesti myynti- ja tilausratkaisuja, ja pystytään tavoittamaan paremmin uusia yritysasiakkaita ja asiakasryhmiä. Jopa neljäsosa yrityksistä, jotka olivat tutkimuksessa mukana ovat vaihtaneet toimittajaa, jos ostaminen verkon kautta ei ole ollut mahdollista, ja myyjät uskovat entistä vahvemmin, että suuri osa myynnistä siirtyy tai on siirtymässä verkkoon.

Verkkokauppa toimii ympäri vuorokauden, joten asiakas voi tehdä tilauksensa milloin tahansa omassa tahdissaan. Verkkokaupalla pystyy myöskin tavoitella uusia asiakasryhmiä eri puolella maailmaa, koska verkkokauppa toimii globaalilla markkinalla.

Hairbesties on parturi-kampaajille ja kuluttaja-asiakkaille suunnattu verkkokauppa, jonka valikoimaan kuuluu mm. hiustenhoitotuotteita, työvälineitä, hiustenpidennyksiä, kauneudenhoitotuotteita, koneita ja laitteita. Haastattelimme Hairbestiesin omistajan Kika Packalen-Kippilää, millaista on pyörittää B2B-verkkokauppaa, ja miksi B2B-verkkokauppa kannattaa.

Hairbesties b2b verkkokauppa

Mitä hyötyjä B2B-verkkokauppa tarjoaa?

Olemme pieni yritys, joten kaikkeen ei ole mahdollista panostaa ihan täysin. Meillä on noin 3200 asiakkaita, ja ei vaan ole mahdollista käydä kaikkien asiakkaiden luona, joten B2B-verkkokauppa on erittäin kätevä myyntikanava meille. Ilman verkkokauppaa meillä ei yksinkertaisesti olisi aikaa käydä asiakkaiden luona näyttämässä tuotteitamme heille.

 Kaikki toimii automaattisesti verkkokaupan kautta, joten siitä on ollut paljon apua, sekä ajan että työmäärän osalta. On myös helpompi seurata varastosaldoa, koska varastomme kasvaa jatkuvasti, meillä oli yli 3000 tuotetta enintään, mutta nykyään ei ole ihan yhtä paljon. Verkkokauppa helpottaa myös asiakaskontaktin.

 Jos meillä ei olisi verkkokauppaa, myisimme tuotteitamme puhelimitse, sähköpostitse ja somessa. Jos tilaukset tulisi näiden kanavien kautta, tilausten syöttäminen järjestelmään veisi paljon enemmän aikaa. Tilausjärjestelmä säästää paljon aikaa sekä myyjän että asiakkaan kannalta, pelkästään kaikkiin viesteihin vastaaminen vie todella paljon aikaa.

Myynti B2B- ja B2C-asiakkaille saman verkkokaupan kautta

Olemme avanneet uuden verkkokauppamme jonka olemme toteuttaneet Havenin kanssa Woocommercen B2BKing lisäosan avulla, ja se on toiminut erittäin hyvin. Varastosaldojen seuranta ja verkkokaupan ohjaaminen on paljon helpompaa, ja kaikki hoituu samasta paikasta, eikä ole kahta eri nettiosoitetta. Aikaisemmin meillä oli multistore- versio, joten B2C-verkkokauppa ja B2B-verkkokauppa olivat eri nettiosoitteilla, mikä tarkoitti, että verkkokauppojen välinen kontakti ei aina toiminut, mikä johti siihen, että emme voineet luottaa molempien verkkokauppojen varastosaldoon. Myimme tuotteita, joita meillä ei ollut edes varastossa.

Ainoastaan yksi sivusto, jossa on selkeästi kerrottu, mistä pitää klikata, jos on yritysasiakas ja mistä pitää klikata, jos on kuluttaja-asiakas helpottaa asiakkaita. Vaikka verkkokauppa ei ole ollut toiminnassa pitkään, vain muutaman viikon ajan, olemme jo huomanneet suuren eron siinä, kuinka helppoa asiakkaiden on tehdä tilauksia, kuinka sujuvasti se toimii ja kuinka paljon vähemmän puheluita tulee, että asiakkailla olisi ongelmia tilausten tekemisessä. Myynti B2C- ja B2B-asiakkaille samassa verkkokaupassa on yksinkertaisesti paljon selkeämpi.

Toimiva B2B-verkkokauppa vaatii hyvin mietityn ostoprosessin ja selkeän ostopolun

Kysyimme asiakkailtamme millainen on hyvä ja toimiva verkkokauppa. Kyselymme mukaan ostoprosessin tulee olla helppo. Ostopolku tulisi olla mahdollisimman helppo seurata, ja verkkokaupasta pitäisi pystyä poistua nopeasti, eli mahdollisimman pienellä määrällä klikkauksilla, kun ostopäätös on tehty. Olemme panostaneet tähän uudessa verkkokaupassa.

Olemme harkinneet hankkivamme Upsy Shopping Helperin, joka on verkkokauppiaan myyntiavustaja. Ajatuksena on auttaa asiakasta löytämään etsimänsä tuote, ja auttaa asiakasta löytämään muitakin häntä mahdollisesti kiinnostavia tuotteita, sekä antaa vastauksia kysymyksiin, joita hänelle saattaa tulla mieleen verkkokauppaa selatessaan. Hyötyisimme tästä suuresti, kun olemme jossain myymässä tuotteitamme fyysisesti. Voisimme ottaa tilauksia vastaan asiakkailta, ja rekisteröityä asiakas ostajaksi verkkokaupassa, sen sijaan että asiakkaan tarvitsee itse rekisteröityä.

Vinkkimme B2B-verkkokauppaprojektin aloittamista harkitsevalle yritykselle

Selkeä visio ja selkeät tavoitteet ovat erittäin tärkeitä. Mitä verkkokaupassasi pitäisi olla? Mitä toimintoja verkkokaupassa olisi? Minkälaisen kokemuksen haluat antaa asiakkaille? Ajattelemme usein enemmän visuaalista, miltä verkkokauppa näyttää. On tärkeää mennä vähän syvemmälle, ja miettiä, miten haluat rakentaa verkkokaupan. Siksi on tärkeää, että sinulla on oikeat yhteistyökumppanit, teidän tulee ymmärtää toisianne, ja yhteistyökumppanin tulee pystyä auttamaan sinua löytämään oikeat työkalut verkkokauppaan. Hyvä yhteistyökumppani ymmärtää toimialaasi, ja kuinka myyt tuotteitasi helposti. Esimerkiksi elektroniikkaa myyvälle verkkokaupalle parhaiten toimivat työkalut eivät välttämättä toimi kauneustuotteita myyvälle verkkokaupalle.

Ota selvää, miten hakukoneet toimivat, ja varaudu tekemään paljon työtä itse. Olin itse alussa hieman järkyttynyt siitä, kuinka paljon työtä se oikeastaan on ja mitä se vaatii, niin ajan kuin tiedon suhteen, ja kuinka paljon tuotetietoa todella tarvitsee selvittää ja kirjoittaa. Pelkästään hyvin optimoitujen tekstien kirjoittaminen on paljon monimutkaisempaa kuin odotin.

Suunnittele verkkokauppaprojektisi tarkasti ennen kuin aloitat. Sinulla täytyy olla selkeä kuva siitä, missä seisot, minne haluat mennä ja miten pääset sinne. Sen jälkeen pitää miettiä, kuinka paljon rahaa ja aikaa olet valmis laittaa tähän projektiin. Olemassa olevat asiakkaat, selkeä kohderyhmä sekä päteviä yhteistyökumppaneita helpottavat huomattavasti.

Älä pelkää esittää kysymyksiäsi ja toiveitasi, koska usein siihen mitä haluat, löytyy ratkaisu, mutta et itse välttämättä tiedä miten päästä siihen. Jos sinulla on hyvä yhteistyökumppani, he voivat antaa vinkkejä ja ideoita, ja jos heillä ei ole tietoa, he osaavat etsiä oikeasta paikasta. Valitettavasti meillä on ollut paljon huonoa onnea aiempien verkkokauppojen kanssa. Tämä on jo kolmas tai neljäs verkkokauppamme. Meillä on ollut yhteistyökumppaneita, jotka eivät ehkä ovat olleet niin kokeneita kuin he ovat väittäneet olevansa aloittaessaan verkkokaupan rakentamisen, mikä on johtanut siihen, että projekti on tullut erittäin kalliiksi, ja olemme ikävä kyllä maksaneet tyhjistä lupauksista. Yhteistyömme Havenin kanssa on onneksi toiminut erittäin hyvin, koska heillä on tietoa niin monelta eri alueelta.

Tehokkaan B2B-verkkokauppaliiketoiminnan pyörittämiseksi kannattaa miettiä etukäteen, kuka tekee mitä. Kuka hoitaa kampanjat? Kuka ottaa kuvat ja miten niitä asetetaan? Muokkaako joku niitä vai ovatko ne valmiita julkaistavaksi? Kuka hoitaa tilaukset? Onko sinulla aikaa ja osaamista hoitaa kaikki itse, vai kannattaako pyytää apua yhteistyökumppanilta. Työ jatkuu, vaikka itse verkkokauppaprojekti päättyy. Verkkokaupan pyörittäminen vie aikaa. Pelkkä tuotteiden saaminen verkkokauppaan ei myöskään riitä, vaan tuotteita pitää markkinoida tehokkaasti ja pitää houkutella asiakkaita verkkokauppaan.

Suosittelen vahvasti verkkokaupan käyttöönottoa muille B2B-yrityksille. Varsinkin alallamme verkkokauppa on melkein välttämätön. Ottaen huomioon, kuinka paljon kilpailijoita ja yhteistyökumppaneita meillä on esimerkiksi Suomessa ja Ruotsissa, joilla voi olla jopa 20 myyjää eri puolilla maata. 20 henkilön palkat ja kulut ovat huimia summia, joita verkkokaupan avulla säästyy. Työn määrä on kuitenkin iso, jos haluaa saada samat tulokset verkkokaupan avulla, kun fyysisellä myyjällä.

hairbesties

B2B-verkkokauppa soveltuu kaikenkokoisille yrityksille. Ei tarvitse olla jättimäinen yritys, jotta voi myydä yritysasiakkaille verkon kautta.  Markkinoilla on olemassa erilaisia tilausjärjestelmiä, joita yritys voi hyödyntää riippuen yrityksen liiketoiminnasta luonteesta ja teknisistä vaatimuksista. Jos esimerkiksi yrityksesi myy palveluita, kuten siivouspalveluita, et välttämättä voi käyttää samanlaista tilausjärjestelmää, kun yritys, joka myy hiustenhoitotuotteita. Kannattaa siis selvittää yritykselle parhaiten sopivat järjestelmät ja työkalut omien tarpeiden pohjalta.

Woocommerce-verkkokauppa on laadukas ja monipuolinen verkkokaupparatkaisu useimmalle yritykselle, riippumatta siitä, onko kyseessä palveluita vai fyysisiä tuotteita myyvä yritys. Woocommerce taipuu moneen tarpeeseen ja sen räätälöintimahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat. B2BKing on erittäin hyvä esimerkki lisäosasta, jonka voi asentaa Woocommerce-verkkokauppoihin. B2BKing kompakti ratkaisu hybridiverkkokauppoihin, eli B2B- ja B2C-asiakkaita tavoitteleviin verkkokauppoihin. Sen avulla voidaan voidaan palvella erilaisia asiakasryhmiä eri tarjoamalla ja eri hinnoittelulla vaikkapa asiakkuuden, ostovolyymin tai vaikka maantieteellisen sijainnin mukaan. 

B2BKING hyödyt

Hyvin toteutetun B2B-verkkokaupan avulla voi nopeuttaa ja tehostaa myyntiä, ja helpottaa ostoprosessin sekä asiakkaille että myyjille. Woocommerce on maailman suosituin verkkokauppa-alusta, lähes rajattomien räätälöintimahdollisuuksien takia. Lisäksi, Woocommerce-verkkokauppa toimii erittäin hyvin WordPress-sivustojen kanssa.

Haven Porvoo tarjoaa räätälöidyt verkkokaupparatkaisut visuaalisesti sekä toiminnallisesti käyttäen Woocommerce verkkokauppa-alustaa. Mainonta ja hyvin toteutettu verkkokauppa mahdollistaa tehokkaan asiakashankinta- ja myyntikanavan kaikille yrityksille. 

“Meillä on ollut melko pitkä yhteistyö Havenin kanssa. Heidän kanssaan on aina ollut helppo työskennellä, he auttavat meitä kysymyksissämme, ja he ovat aina tukena, tuntuu siltä että apu on aina lähellä. He ovat päteviä, ja kantavat vastuunsa.”

Kika Packalen-Kippilä

Haven Porvoo B2B-verkkokaupan osaaja

Monitaitoisella tiimillämme on kokemusta eri toimialojen yritysten tarpeista tehokkaan verkkokaupan rakentamisesta sekä integraatio-osaamista verkkokaupan ja eri järjestelmien välille, kuten toiminnanohjausjärjestelmien ja laskutusjärjestelmien sekä verkkokaupan välille. Tarjoamme monipuolisen osaamisen B2B-verkkokaupan suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Tarjoamme räätälöidyt verkkokaupparatkaisut, jotka ovat sekä visuaalisesti että toiminnallisesti huippuluokka. Suunnittelemme ja toteutamme verkkokaupan yrityksen tehokkaaksi asiakashankinta- ja myyntikanavaksi, ei vain käyntikortiksi verkossa. Tiimimme toimesta viemme yrityksesi verkkokauppaprojektin tehokkaasti läpi alusta loppuun avaimet käteen periaatteella.