kalle-alanen-haven-porvoo

Henkilöesittelyssä Kalle

Moi, olen Kalle. Alasen Kalle.

 

Reilu neljä vuotta sitten muutimme Helsingistä viisihenkisen perheemme kanssa Porvooseen. Sittemmin valintaa ei ole tarvinnut katua, päätös tuntuu edelleen 200% oikealta, niin hyvin olemme kaupunkiin kotiutuneet, saaneet uusia mahtavia ystäviä, lapset viihtyvät kouluissaan ja harrastuksissaan. Elämä tuntuu täällä yksinkertaisesti hyvältä. Tunnetta on lisännyt vajaa vuosi sitten löytämämme unelmien työtila Jokikatu 24:ssä, jossa jaamme tilan neljän yrittäjän kesken. Me kaksi Haven Porvoon ukkoa, viehättävä valokuvaaja Ilona Savola ja rakas vaimoni, sisustussuunnittelija Terhi Lanzett harjoitamme ammattejamme tunnelmallisessa toimistossamme vanhan Porvoon ytimessä.

 

Olen siis toinen Haven Porvoon perustajista, melko tuore yrittäjä, joka jätti palkkatyöt tasan kaksi vuotta sitten. Vajaan viiden Sanomalla/Nelonen Medialla vietetyn vuoden jälkeen päätin ryhtyä yrittäjäksi. Ajatus yrittäjyydestä oli toki kytenyt mielessä jo pitempään, mutta kesällä 2016 lopulta tein päätökseni tästä isosta elämänmuutoksesta. Päällimmäisenä ajatuksena ei ollut lähteä vain kokeilemaan siipien kantavuuttaa, vaan todella lähteä liikenteeseen sillä asenteella, että nyt sitten mennään eikä meinata! Kiitän tässä kohtaa Interactive Inuits Oy:tä, joka mahdollisti tuolloin heidän kelkkaan mukaan hyppäämisen toiminimiyrittäjänä, vielä tänä päivänäkin teemme tiivistä yhteistyötä erilaisissa projekteissa.

 

Mitä ajattelen markkinoinnista? 

Olen työskennellyt reilut 10 vuotta median ja markkinoinnin parissa erilaisissa myynti-, tuotteistus-, projektinhallinta- ja markkinointitehtävissä. Olen nähnyt yhden jos toisenkin kampanjan, taktisen mainoksen, sisältömarkkinointiratkaisun ja brändivideon. Monesti olen miettinyt, että mikä tekee sitten markkinointiviestinnästä jonkun yrityksen kohdalla kiinnostavampaa kuin toisen? Olen tullut siihen päätelmään, että jos sisältö on aitoa, se osuu minun kiinnostuksen kohteisiini ja se on toteutettu tyylikkäästi ja uskottavasti (enkä tarkoita välttämättä kallista), niin ne yritykset ovat jääneet mieleeni. Useamman niistä asiakkaaksikin olen lopulta päätynyt.

 

Tätä samaa ajattelua pyrin tuomaan myös asiakkaillemme, jotta se mitä markkinoinnilta ensisijaisesti haetaan, eli lisää asiakkaita, enemmän myyntiä tai isompia keskiostoksia, toteutuisi myös meidän tarjoamissa markkinointiratkaisuissa. Tunne on myös tärkeää. Se on usein vahvin käyttäytymistämme ohjaileva tekijä, myös ostopäätöksissämme. Mikäli yritys on aito, helposti lähestyttävä sekä pystyy herättämään ihmisissä erilaisia tunteita, uskon sen olevan oikealla tiellä.

 

”Näin on aina ennenkin tehty”

 

Olen sitä mieltä, että ”näin on aina ennenkin tehty” -ajattelua tulisi ravistella, myös omassa jokapäiväisessä tekemisessä. Miten mikään voi kehittyä, jos tehdään kuten aina ennenkin on tehty? Tämä pätee myös markkinoinnissa. Haastankin siis kaikkia asiakkaitamme ajattelemaan avoimesti tarjolla oleviin mahdollisuuksiin tai toimintatapoihin, on sitten kysymys jostain digitaalisesta palvelusta tai vaikkapa tavasta kohdata ihminen fyysisessä asiakaspalvelutilanteessa. Yrityksemme yksi olennainen toiminnan kulmakivistä on asiakkaidemme markkinoinnin osaamisen kasvattaminen ja sen merkityksellisyyden ymmärtäminen. Toivon kaikkien yrittäjien tai yritysten päättäjien ajattelevan, että markkinointi on siis investointi, jolta odotetaan mitattavia tuloksia, eikä vain pakollinen kuluerä yrityksessä.

 

Jos sinua kiinnostaa oppia kenties jotain uutta tai kuulla ajatuksiani modernista markkinoinnista, niin ota ihmeessä yhteyttä, niin vaihdetaan ajatuksia ja mietitään mitä markkinoinnin toimenpiteitä teidän yrityksessänne voisi toteuttaa. Lupaan kuunnella, olla läsnä ja miettiä juuri teille parhaat mahdolliset toimenpiteet!

-Kalle